Lahjan saajat ja lahjan antajat

Keltainen lehdistö on kirjoittanut nelikymppisestä reumaa sairastavasta hoitoalan työntekijästä ja sosionomiopiskelijasta, joka oli Kelan ja TE-toimiston toiminnan takia ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin sekä saanut kehotuksen lopettaa opintonsa. Tämä ammatinvaihtaja oli saanut avustajakseen nimettömänä pysyttelevän pariskunnan, joka alkoi tukea häntä taloudellisesti.

Suomessa Kelan ja TE-palveluiden myöntämät tuet ja avustukset eivät ole vastikkeettomia. Auttajat taas ovat ilmoittaneet antavansa rahaa täysin ehdoitta. Tuntematon pariskunta auttaa ilmiselvästi kristillisen vakaumuksen innoittamana.

Erityisesti kristillisissä kulttuureissa lahjan käsite sekä lahjan antamisen ja vastaanottamisen logiikka on ollut monesta muusta kulttuurista poikkeava. Eräs kristillisistä perusarvoista on ollut aina se, että mitä ikinä ihminen saakin omanaan pitää ja mistä ikinä hän saakin nauttia, on se kaikki lahjaksi saatua.

Monille tulee kuitenkin yllätyksenä, että kristilliseen lahjan käsitteeseen liittyy itse asiassa merkittäviäkin ehtoja. Esimerkiksi elämä itsessään, joka on Jumalan lahja, on kuitenkin annettu tiettyä tarkoitusta varten. Pyhät kirjoitukset ovat täynnä kertomuksia ihmisistä, jotka ovat käyttäneet väärin saamiaan lahjoja ja kärsineet siitä seuraavia rangaistuksia. Myös Jeesuksen ristin työ on ihmiskunnalle annettu lahja, jonka laiminlyönnistä joutuu jonain päivänä vastuuseen.

Edellä mainitun lehtijutun henkilö oli aiemmin joutunut keskeyttämään opintonsa masennukseen sairastumisen takia. Hänellä on myös erityislapsi. Lahja voi hyvinkin sisältää vastaanottajan ajatuksissa kirjoittamattoman vaatimuksen ryhdistäytyä ja käyttää lahja oikein. Avokätisen ja hyväsydämisen avun vastaanottaminen voi aiheuttaa aivan omat suorituspaineensa.

Konservatiivinen, kristillinen oikeisto lännessä kannattaa usein raskaiden ja kalliiden valtiollisten tukijärjestelmien sijasta hyväntekeväisyyteen ja vapaaehtoiseen antamiseen perustuvaa avustustaloutta. Tällöin kuitenkin jätetään usein vastaamatta kysymykseen lahjan antamiseen ja vastaanottamiseen liittyvistä sisäistä valtasuhteista. Apu voi olla hyvinkin vastikkeellista.

Lahjan väärinkäyttö voi johtaa vähintäänkin siihen, että apu jää kertaluontoiseksi: seuraavaa erää ei välttämättä tule. Lahja jakaa ihmiset lahjan saajiin ja lahjan antajiin. Avun saajat saattavat joutua toistuvasti pohtimaan kelvollisuuttaan ja sitä kautta kantamaan huolta lahjoitusten jatkuvuudesta. Lahja myös muuttaa antajan ja vastaanottajan sosiaalisen suhteen merkittävällä tavalla.

Onko lahjan vastaanottajalla oikeus laiminlyödä, tuhlata tai hävittää saamansa apu? Jos on, vasta silloin on kyse lahjasta sen radikaalissa, absoluuttisessa merkityksessä.

Lahjan antaja voisi halutessaan olla täysin välinpitämätön antamansa avustuksen käytöstä. Tällöin lahja poikkeaisi merkittävästi valtion avustuksesta, hyväntekeväisyyteen annetusta almusta ja jopa kristillisestä lahjan käsitteesta. Kestääkö meidän maailmankuvamme tällaista ideaa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.